Specialist in gerolvormde profielen in diverse diktes en breedtes. Standaard of geheel op maat.
Uw partner voor metalen profielen op maat, in flexibele seriegroottes en met korte doorlooptijden.
Betrouwbare leverancier van metalen profielen voor vele sectoren.
Popken Metaal: vakmanschap, kennis en innovatie onder één dak.

Popken Metaal verwerkt bandmateriaal in diktes van 0.4 mm – 1.5 mm

Sendzimir verzinkt plaatstaal

Bij het Sendzimir verzinken wordt vooraf gereinigd bandstaal met hoge snelheid door een zinkbad geleid. Na het verzinken wordt de gewenste laagdikte, in het algemeen opgegeven als g/m2 tweezijdig gemeten, gerealiseerd door overtollig zink af te blazen, waardoor de laagdikte binnen de ruime grenzen gevarieerd (van 100 g/m2 tot 600 g/m2) kan worden. De standaard laagdikte bedraagt 275 g/m2, hetgeen overeenkomt met 18 tot 20 µm per zijde. Na het verzinken vindt, tenzij bij de bestelling anders is overeengekomen, nog een chemisch nabehandeling plaats om de nog verse zinklaag te beschermen tegen witte roest. Sendzimir verzinkt staal heeft in het algemeen een egaal glanzend uiterlijk. Het vroeger veel voorkomende gebloemde oppervlak komt tegenwoordig nagenoeg niet meer voor en is alleen nog maar in grotere hoeveelheden op bestelling leverbaar. Het al dan niet gebloemd zijn van de zinklaag heeft overigens geen invloed op de kwaliteit van de laag. Reden voor de wijziging is het feit dat door milieuwetgeving het lood uit de verzinkbaden is verwijderd. Juist het aanwezige lood gaf aanleiding tot het ontstaan van een gebloemd oppervlak. Het toepassingsgebied van Sendzimir verzinkt staal is zeer veelzijdig: automobielindustrie, luchtbehandelingsinstallaties, huishoudelijke apparaten en ook als basismateriaal voor voorgelakt band- en plaatstaal.

Bron: MCB boek 

Magnelis (zink, magnesium, aluminium)

Zink Magnesium Aluminium plaatstaal

De zink magnesium aluminium laag is een innovatieve metallische bekleding die in de meest veeleisende omgeving corrosie weerstand biedt. De metallische zink coating met 3.5% aluminium en 3% magnesium zorgt voor een corrosiesnelheid die tot 3 maal lager ligt dan die van thermisch verzinkt plaatstaal, door het zelf herstellend vermogen is de kathodische bescherming veel beter, ook bij dikker materiaal. Magnelis biedt een alternatief voor het stuk verzinkingsproces, met een aanzienlijke gewichtsvermindering. Door het lagere gebruik van zink wordt de zinkopname in de bodem drastisch verminderd en wordt het milieu minder belast. Verder heeft Magnelis een uitstekende vervormbaarheid door de lage wrijvingscoëfficiënt en goede hechting van de coating. Door de geringere laagdikten is het product beter lasbaar dan thermisch verzinkt. Magnelis is verkrijgbaar met een standaard milieu vriendelijke E-Passivation (CrVI-vrije tijdelijke bescherming).Ook bij de verwerking heeft Magnelis betere resultaten o.a. door minder vervuiling van het gereedschap tijdens de verwerking en de goede lakresultaten. Toepassingen: milieu containers, stalinrichtingen, gevelbekleding, dakbedekking, trailerbouw, vangrails, verlichting, omkastingen luchtbehandelingskasten/airconditioning, frames zonnepanelen, silobouw, agressieve milieus en buitentoepassingen.

Bron: MCB boek

Aluminium

Het metaal is nu iets meer dan een eeuw beschikbaar, en in die tijd heeft het op stormachtige wijze de wereld veroverd. Het is economisch een bijzonder belangrijk metaal. Aluminium is licht (slechts een derde van het gewicht van staal of brons), en met 4% koper, 1% magnesium, 1% mangaan en 0,5% silicium even slijtvast en bestendig tegen corrosie, behalve spanningscorrosie. Het is een goede geleider, het is niet ferromagnetisch, maar kan bij het in contact komen met een heel krachtige magneet wel zijn eigen zwerfstroom en zo een tegengesteld magnetisch veld opwekken. Het vonkt niet, en het laat zich relatief gemakkelijk vormen. Aluminium is daarmee het constructiemateriaal bij uitstek voor de vliegtuig- en ruimtevaartindustrie. Voor motoren is het echter minder geschikt, want het wordt zachter bij verwarmen.

Aluzinc plaatstaal

De Aluzinc laag, die in 1960 in de VS is ontwikkeld, wordt in een continu thermisch dompelproces volgens het Sendzimir pricipe aangebracht. De laag bestaat uit ca. 55% aluminium, ca. 43% zink en ca. 1,6% silicium. Ten opzichte van Sendzimir verzinkt staal biedt Aluzinc bij gelijke laagdikte een betere corrosieweerstand (met name in industriële en maritieme omgevingen), een betere weerstand tegen de vorming van witte roest en een uitstekende overschilderbaarheid. Aluzinc lagen zijn in lucht tot ca. 350 C bruikbaar, Sendzimir lagen slechts tot ca. 150 C. Als mogelijke nadelen van Aluzinc lagen ten opzichte van Sendzimir zinklagen met gelijkte dikte kunnen de minder goede lasbaarheid , de geringere kathodische bescherming van bijvoorbeeld de knipranden en de minder goede vervormbaarheid genoemd worden. Toepassingen: automobielindustrie en de bouw.

Bron: MCB boek

Gealuminiseerd plaatstaal

Het aluminiseren is, evenals het Sendzimir verzinken, een continuproces, waarbij vooraf gereinigd bandstaal met hoge snelheid door een bad bestaande uit aluminium met ca. 10% silicium wordt geleid. Na het aluminiseren wordt de gewenste laagdikte (in het algemeen opgegeven als g/m2 tweezijdig gemeten) gerealiseerd door overtollig aluminium af te blazen. Hierdoor kan de laagdikte binnen de ruime grenzen gevarieerd (van 50 g/m2 tot 150 g/m2) worden. De standaard laagdikte bedraagt 120 g/m2, hetgeen overeenkomt met 18 tot 20 µm per zijde. Na het aluminiseren wordt het materiaal, tenzij bij de bestelling anders is overeengekomen, geolied om de aluminiumlaag te beschermen tegen corrosie. Gealuminiseerde plaatstaal combineert de eigenschappen van aluminium met die van staal (sterkte, stijfheid). Gealuminiseerde plaatstaal wordt dan ook onder andere gekenmerkt door een hoge warmtereflectie (ca. 80%) en een goede weerstand tegen corrosie en oxidatie. Tot ca. 480 C in lucht blijft het oorspronkelijke oppervlak behouden. Boven deze temperatuur treedt verkleuring op omdat de laag omgezet wordt in een aluminium/ijzer/silicium legeringslaag. Deze legeringslaag is voor de standaardkwaliteiten tot ca. 680 C in lucht toepasbaar. Gealuminiseerde plaatstaal wordt onder andere toegepast in uitlaatsystemen voor auto’s, in de bouw, in apparaten- en ovenbouw en in bakblikken.

Bron: MCB boek

Elektrolytisch verzinkt plaatstaal

Elektrolytisch verzinkt plaatstaal wordt gefabriceerd uit staal dat in een continu proces elektrolytisch verzinkt is. Door de zinklaag is dit plaatstaal met name tijdens transport en opslag minder gevoelig voor de vorming van roest. In het algemeen is de zinklaagdikte echter zo gering ( handelskwaliteit tot ca. 2,5 µm) dat producten, voor een definitieve bescherming tegen roesten, nog een nabehandeling (bijvoorbeeld lakken) dienen te ondergaan. Afwijkende laagdikten, tot ca. 10 µm, zijn op aanvraag mogelijk. Om een goede lakhechting te waarborgen en het materiaal kortstondig tegen de vorming van witte roest te beschermen, wordt elektrolytisch verzinkt staal (voor de voorraad) standaard gefosfateerd, eventueel gevolgd door een chemische nabehandeling. Elektolytisch verzinkt band- en plaatstaal wordt onder andere toegepast als basis voor te lakken producten in de automobielindustrie en witgoedsector.

Bron: MCB boek

Voorgelakt plaatstaal

Voorgelakte plaat is dunne plaat (in het algemeen tot 2 mm dikte), waarop in een continu proces (het zogenaamde coilcoat proces) een verflaag is aangebracht. Globaal bestaat het coilcoaten uit reinigen van het bandstaal, gevolgd door het aanbrengen van een conversie laag om een goede hechting van de verf te waarborgen. Er wordt een primer aangebracht en vervolgens wordt het materiaal gedroogd in een oven. Daarna wordt de deklaag aangebracht en uitgehard. Omdat de verschillende stappen bij het lakken door een coilcoater onder optimale omstandigheden plaatsvinden, is de kwaliteit van de bekleding zeer hoog. De voordelen voor de eindverwerker van voorgelakte band en plaat zijn evident: producten behoeven niet meer schoongemaakt, voorbehandeld en afgelakt te worden, hetgeen uiteindelijk de investeringskosten verlaagt, het productieproces en de logistiek vereenvoudigt en de doorlooptijd verkort. Een bijkomend voordeel is dat voor de eindverwerker de milieuproblematiek van een eigen lakstraat komt te vervallen. Enkele toepassingen zijn: automobielindustrie, interieurbouw, huishoudelijke artikelen, koel- en vriescellen, meubelindustrie, bouw, omkastingen enzovoort.

Bron: MCB boek